Förra året skulle det vaskas. I år ska det traskas, eller kanske rentav havas (slänga i havet, enligt någon i lokalpressen). Det finns tydligen många sätt att bevisa sin dumhet på.
Liksom förra året ramlar kotlettfrillorna sönder i spöregnet. Synd.

Jag blev inringd igårkväll för en natts arbete utöver ordinarie schema. Mycket folk på stan.
Något säger mig att den här mannen lär vakna upp idag och känna sig en gnutta bakfull. Han såg lite rusig ut inatt när han traskade runt i Visbys gränder.

Nu ska jag ta min lilla regnvåta hund och stänga in mig i sovrummet resten av dagen. Inget strandväder direkt.
Puss och kram från sommar-Visby.

Ikväll har jag haft junta. Vi åt tapas och pratade strunt. Om ett par veckor är det dags att ses igen. Då går vi ut och äter.
Efter juntan kom Hanna, Jenny och Olof förbi och när de gick hem hade jag en liten dejt med Jennie.

Jag är så glad för mina vänner!!

Några dagar i början av juni och jag och Angus vårt pick och pack och lämnade Gotland för Småland. I Småland bor Hanna.
Under våra dagar där hann vi med att bada (Angus), åka vattenskoter och köra fyrhjuling (jag), äta upp Musans kattmat och leka massor (Angus), Shoppa i Växjö och äta och dricka gott (jag). Mycket trevligt. Även om Angus inte riktigt uppskattade 100 mil i bil den veckan.

Efter Småland åkte vi vidare till Linköping för att tillbringa 1,5 dag där innan det var dags för oss att åka hem till ön igen.
I Linköping hann vi med både dejt med Ida, Carro och Cici. Oj, vad jag saknar dem - ofta!

Hanna är på ön. Igår ringde hon mig och ville att jag och Angus skulle följa med henne, Lena och Tommy till hällarna på mys framåt kvällskvisten. Och följde med gjorde vi glatt - jag och Angus.
Angus fick smaka på både grillad kyckling och vattenmelon.
När vi packat ihop åkte vi hem till Lena och Tommy och tillbringade resten av kvällen på deras balkong.

Jag berättade för er om en plan med hallen efter att jag sålt barbordet som stod där innan.
Nu är det färdigt... Nåväl - nästan färdigt i alla fall. Nu är jag på jakt efter ett ofärgat plåthus. Tror jag.

Jag har varit på jakt efter en köpmans/apotekardisk ett tag. Tittade på många varianter i olika prisklasser innan jag bestämde mig för att just denna var den bästa lösningen för oss och vår hall. Efter att ha letat runt ett tag gav jag nästan upp och slängde ut en annons istället. En tjej ringde - och vi tog bil och släpvagn och åkte över halva ön för att hämta prylen.

Jag är ju, som bekant, allergisk mot allt vad furu heter och hade redan från början en ganska klar bild i mitt huvud hur jag ville att den skulle se ut. Jag tycker dock att fötterna på denna skapelse är hemska. Men de får duga tills jag kommit på hur jag vill ha det!

Skruva av handtag, grundmåla och sen måla x2 (Grundmålningen skötte en fin kille när hans tjej låg och sov i fredags efter en natt på jobbet. Mycket gulligt - och vilken överraskning).
Färgen är tonad vit och jag gillar den som fasen.

Så här ser det ut just nu. Vi får som sagt se om det blir "plåthus" eller inte och vilka "fötter" den kommer att stå på till slut.

img_0116 (MMS)

Projekt på gång. Grundad och målad en gång. Imorgon är den äntligen färdig :)

Vi har ätit lax här hemma två dagar i rad. Receptet hittade jag på lite själv utifrån vad vi hade hemma. Eftersom vi båda tyckte att den blev väldigt god så vill jag dela med mig av receptet. Såsen går även att äta kall om man vill och maten var mycket godare ikväll än igår då den var nylagad.

Som vanligt får ni gärna skriva en rad om/när ni provat receptet.

Lax med grönt täcke, 4 portioner

4st Laxfiléer
1 liten burk creme bonjour gräslök
2dl creme fraiche
0,5-1dl mjölk
En halv påse frusen hackad spenat (Findus)
En halv, hackad, rödlök

Salt, peppar och pressad citron efter behag (jag hade både vitpeppar och svartpeppar).

Ställ ugnen på 200° C.
Lägg dina tinade laxfiléer i en ungsfast form, krydda dem lite och ställ in i ugnen i ca 5-10 minuter . Tina spenaten och blanda ihop med creme bonjour, mjölk och creme fraiche, rör ner löken och krydda efter behag. Ta ut laxen och häll på såsen och grädda tills laxen är färdig (ytterligare 5-10 minuter).

Servera med valfritt tillbehör. Vi åt kolhydratsnålt och kokade upp lite färsk blomkål och broccoli som vi åt till.
Skiathos var en väldigt mysig ö. Dit åker jag tillbaka igen!
VÄLDIGT skönt att komma iväg på en liten resa innan sommaren. Vi ska jobba länge båda två och har inte semester förrän i augusti.